روش شناسی پژوهش کیفی
توضیحات مختصر: تغییرات سریع اجتماعی و در نتیجه آن تنوع زیست جهان به شکل روز افزونی محققان را با زمینه های اجتماعی و دیدگاههای جدیدی مواجه ساخته است این مسائل بقدری برای آنان نوظهورو متنوع اند که روشهای سنتی (روشهای قیاسی) برای شناخت آنان پاسخگو نیست. بدین جهت تحقیق اجتماعی به شکل فزاینده ای وادار به استفاده از روشها و استراتژیهای جدید(روشهای استقرائی) شده اند.
بعبارت دیگرروشهای قیاسی از مفاهیم دانش نظری پیشینی متاثرند اما در شیوه های نوین نظریه ها بر اساس مطالعات تجربی تدوین می شوند.
|
پژوهش کیفی، اصطلاحی عام برای رویکردهای مختلف تحقیق در زمینه تعلیم وتربیت و ارزشیابی تلقی می شود که با عناوین مختلفی چون قوم نگاری ، پژوهش میدانی و مشاهده توأم با مشارکت خوانده می شوند. این رویکردها برحسب سنن مختلف فلسفی و تحلیلی قابل تفکیک هستند . این سنن دارای ويژگیهای مشترکی نیز هستند که آنها را از پژوهشهای کمّی متمایز می کند.رضویه،1380
پژوهش کیفی به عنوان جنبشی اصلاح گرایانه از سال 1970 در دانشگاهها شروع شد.
این پژوهش تلاش و کوششی اندیشمندانه برای معنادار کردن واقعیات است. ابعاد پژوهش کیفی یک عملکرد تلفیقی برای پژوهشگران دارد Jones 2004
نورمن دنزین و یووانا لینکلن پیشنهاد کردند: پژوهش کیفی ماهیتاً چند روشی است و متضمن رویکردی تفسیری و طبیعت گرایانه به موضوع مورد مطالعه است. این بدان معناست که پژوهشگران کیفی، اشیاء رادر موقعیتهای طبیعی آنها مطالعه می کنند و می کوشند پدیده ها را برحسب معناهایی که مردم به آنها می دهند، مفهوم سازی یا تفسیر کنند بورگ و گال ، 1383
نام فایل: | روش شناسی پژوهش کیفی |
دستهبندی: | پاورپوینت های آموزشی |
تعداد دانلود: | |
حجم فایل: |
|
تعداد بازدید: | |
قیمت محصول: | |
تخفیف محصول: | |
تخفیف ویژه: |