سعادت گرایی در مکاتب اخلاقی سقراط،افلاطون،ارسطو
توضیحات مختصر: مواجهه سقراط با حرکت سوفسطاییان مبنی بر تخریب اخلاق جامعه، از علل اصلی اقبال وی به مباحث و رفتارهای اخلاقی است. اصول فلسفی افلاطونی، که سنگبنای دیدگاه اخلاقی اوست، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در این زمینه، به نکاتی بدیع اشاره شده است. گرچه ارسطو را به عنوان کسی میشناسند که اخلاق را مطلق میداند، اما با پذیرفتن دیدگاه اخلاقی وی، باید نسبیت در اخلاق را پذیرفت. جدول اعتدال طلایی ارسطویی و نیز مشروط دانستن فضیلتمندی بر شرط شانس مورد نقد و بررسی واقع شده است. نتیجه حاصل شده عدم کفایت توان و دانش متعارف بشر در تشخیص سعادت واقعی انسان است.
|
همه انسانهای صاحب اندیشه در پی سعادت هستند، ولی در چیستی «سعادت» و نیز در چگونگی و مسیر دستیابی به آن، گفتهها و راهکارها و مسیرهایی را بیان میکنند که به ندرت، یکی است. گفتههای آنان و شیوههای ارائه شده آنقدر متفاوت و متضاد و گاهی متناقض هستند که همگی گواه بر دشواری شناخت چیستی سعادتاند. قابل تأمّلتر و جالبتر آنکه گویا همه انسانها سعادت را شناخته و راه رسیدن به آن را پیدا کردهاند، در حالی که در تعریف «سعادت» وفاقی مشاهده نمیشود و آنقدر بر سر مفهوم و مصداق آن و بیان چیستیاش تفاوت دیدگاه وجود دارد که برخی از آنها دارای تقابل تضاد و حتی تناقض هستند.
تاریخ بشریت پر است از انسانهایی که در جستوجوی سعادت بودهاند. اما سؤال اصلی این است که آیا کسی ماهیت سعادت را شناخته است؟ و آیا انسانی به وادی سعادت قدم گذاشته و در عمل، برای کسب سعادت توفیقی به دست آورده است؟
یكی از مكاتب و دیدگاههای واقعگرایانه در اخلاق كه سابقهای به درازای پیدایش نظریات اخلاقی دارد، دیدگاه سعادتگرایانة حكمای یونان باستان است. مدافعان این مكتب اختلافات فراوانی با یكدیگر دارند اما وجه مشترك همه آنان این است كه همگی وصول به «سعادت و كمال» را به عنوان غایتالغایات اخلاق و احكام اخلاقی معرفی كردهاند. از نظر سعادتگرایان منشأ ارزشهای اخلاقی، و ریشة همه فضایل و رذایل اخلاقی در سعادت و كمال نهفته است. هر چند در این كه مصداق سعادت و كمال انسان چیست، با یكدیگر اختلافات فراوانی دارند. همچنین بعضی از آنان بیشتر روی «كمال» تكیه كرده و «سعادت» را لازمة كمال دانستهاند و برخی دیگر بر «سعادت» تكیه كرده و البته سعادت را ملازم با كمال دانستهاند. همچنین برخی از آنان بیشتر به جنبههای معنوی اهمیت دادهاند و بعضی دیگر جهات مادی را برتری دادهاند. افزون بر این برخی از سعادتگرایان بر مسأله حیات اخروی هم تكیه كردهاند و حتی آن را اصل دانستهاند و بعضی نیز چندان توجهی به حیات اخروی نكردهاند.
از میان اندیشمندان مختلفی كه از این دیدگاه دفاع كردهاند ما به بررسی اجمالی دیدگاه سه تن از مهمترین و مشهورترین آنان كه همگی از طراحان اصلی این نظریه به شمار میروند اكتفا میكنیم: یعنی سه فیلسوف بزرگ یونان باستان: سقراط، افلاطونو ارسطو. نظریات اخلاقی این سه تن از آن زمان تاكنون همواره مورد مخالفتها و موافقتهای فراوانی از سوی اندیشمندان غرب و شرق بوده است. اندیشه اخلاقی این سه فیلسوف، مانند بسیاری دیگر از اندیشههای آنان، هم در فیلسوفان بعدی غرب تأثیرات فراوانی داشته است و هم در میان فیلسوفان و اندیشمندان اخلاقی عالم اسلام تأثیرات غیر قابل انكاری بر جای نهاده است.
نام فایل: | سعادت گرایی در مکاتب اخلاقی سقراط،افلاطون،ارسطو |
دستهبندی: | مقالات پژوهشی |
تعداد دانلود: | |
حجم فایل: |
|
تعداد بازدید: | |
قیمت محصول: | |
تخفیف محصول: | |
تخفیف ویژه: |