شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

محصولات آموزشی

واتساپ:09149929289 همراه: 09149929289 کتابخانه فرزانگان
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…

ایجاد علاقمندی دانش آموزان متوسطه دوره اول به درس قرآن

توضیحات مختصر: در هنگام پرداختن به مباحث قرآنی شایسته است بدانیم خود قرآن درباره ی خود چه گفته است،از این رو اولین نکته ای که قرآن در این زمینه بدان اشاره دارد آن است که این کلمات و عبارات سخن خداست.نکته ی دوم آن که قرآن وظیفه ی خود را هدایت انسان ها و بیرون آوردن آنها از تاریکی به سوی نور می داند آنجا که به صراحت می فرماید:این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدا از تاریکی ها به سوی نور رهنمون شوی(سوره ی ابراهیم/1). اگر طلیعه آشنایی افراد با این کتاب آسمانی و ایجاد علاقه مندی به آن از همان دوران تحصیل همراه باشد.پیدایش صفات عالیه در انسان ،بسیار سریع تر روی می داد و دوام و بقای آن نیز بیشتر و پایدارتر خواهد بود زیرا به فرموده ی حضرت علی (ع) یادگیری علم و دانش (به ویژه علوم قرآنی)در دوران کودکی همچون ایجاد نقش بر روی سنگ است.
ایجاد علاقمندی دانش آموزان متوسطه دوره اول به درس قرآنایجاد علاقمندی دانش آموزان متوسطه دوره اول به درس قرآن


14324 بازدید
تعداد دانلود : 4

این جانب ....... کارورز رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در سال تحصیلی 94-95 با مشاهده ی رفتار دانش آموزان کلاس در ساعات قرآن و پرداختن به گفتگوی صمیمی و دوستانه با آنان و تبادل نظر با دیگر کارورزان (هم رشته)متوجه شدم که به جزء تعداد اندکی از دانش آموزان بیشتر آنان نسبت به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن علاقه ی چندانی از خود نشان نمی دهند بر این اساس همواره این موضوع ذهن مرا به خود مشغول کرد که چرا اغلب دانش آموزان کلاس در هنگام پخش نوار و یا لوح فشرده ی قرآنی با دقت به آن گوش نمی کنند.چرا بیشتر آنان نسبت به درک معانی و حفظ سوره های کوتاه قرآن بی تفاوتند،به طور کلی چرا تعداد دانش آموزان علاقه مند به فعالیت های قرآنی از مجموع انگشتان دست تجاوز نمی کند؟ به عبارت دیگرچگونه می توان سطح علاقه مندی دانش آموزان کلاس را به درس قرآن و فعالیت های مربوط به آن را افزایش دهم؟بنابر این در تحقیق حاضر که از نوع پژوهش در عمل بوده است به راه حل هایی دست یافته که پس از انتخاب و اعتبار بخشی مناسب به اجرای آنها پرداخته ام لازم به ذکر است که این در این تحقیق علاوه بر استفاده از اساتید و دیگر کارورزان و از نکته نظرات دانش آموزان کلاس استفاده کرده ام.

توصیف وضع موجود:این جانب در طی کارورزی مشغول به فعالیت بوده ام ضمن مشاهده ی نامحسوس رفتار و فعالیت های قرآنی دانش آموزان کلاس و همچنین انجام مصاحبه با آنان و تبادل نظر با دانش اموزان متوجه عدم علاقه مندی بیشتر انان به درس قرآن گردیدم که توصیف آن در قالب شاخص های کیفی وضع موجود بیان شده است.

الف-شاخص های کیفی .ضع موجود:

1-بیشتر دانش آموزان در ساعات قرآن با هم صحبت می کردند یا بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می گرفتند.

2-آیه های قرآن را در هنگام استفاده از نوار به صورت منظم،همخوانی نمی کردند.

3-به خواندن  و حفظ کردن سوره های کوتاه قرآن علاقه ای نشان نمی دادند.

4-انجام وضو و همچنین آداب و اصول احترام به قرآن آشنا بودند.

5-با عنواین کتاب های قرآنی نا آشنا بودند.

6-کاملا با گنجینه ی احادیث و پیام های قرآنی نا آشنا بودند.

عوامل تاثیرگذار در ایجاد مسئله:

1-خشک و بی روحیه بودن کلاس قرآن دانش آموزان.

2-سنتی بودن روش آموزش قرآن.

3-عدم تشویق دانش آموزان حافظ قرآن.

4-شرکت ندادن دانش آموزان در اجرای مراسم و مناسبت های دینی و مذهبی آموزشگاه.

5-عدم توجه و بی اهمیتی اولیای شاگردان به درس قرآن.

نام فایل: ایجاد علاقمندی دانش آموزان متوسطه دوره اول به درس قرآن
دسته‌بندی: مقالات پژوهشی
تعداد دانلود: 4
حجم فایل: 24576 کیلوبایت
تعداد بازدید: 14323بازدید
قیمت محصول: 0 تومان
تخفیف محصول: 0 تومان
تخفیف ویژه: 0 درصد
ثبت دیدگاه جدید

نام و نام‌خانوادگی *
پست الکترونیکی *
دیدگاه شما *
تماس با پشتیبانی فروشگاه

نام و نام خانوادگی *
پست الکترونیکی *
موضوع پیام *
متن پیام *



Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…