مزاحمت2: به وضعيتي اشاره ميکند که در آن دبیران احساس ميکنند که طرز اداره مدرسه، مشکلاتي براي آنها به وجود ميآورد، وظايف غير آموزشي تحميل شده به آنان سنگين بوده و به جاي تعديل کار، مانع و مزاحم انجام وظايف اصلي آنان ميشود(همان منبع).
"> [1]: به وضعيتي اشاره ميکند که در آن دبیران از لحاظ نيازهاي اجتماعي احساس رضايت و خشنودي کرده و در عين حال از انجام وظيفه و موفقيت در آن لذت ميبرند(همان منبع).
مزاحمت2: به وضعيتي اشاره ميکند که در آن دبیران احساس ميکنند که طرز اداره مدرسه، مشکلاتي براي آنها به وجود ميآورد، وظايف غير آموزشي تحميل شده به آنان سنگين بوده و به جاي تعديل کار، مانع و مزاحم انجام وظايف اصلي آنان ميشود(همان منبع).
">
بررسی رابطه آموزگاران و جوّ سازمانی رضایت شغلی و دبیران
توضیحات مختصر: بررسي و مطالعه جوّ سازماني مدرسه و ميزان رضايت شغلي دبیران از آن جهت داراي اهميت است که جوّ مدرسه مي¬تواند عامل مهمي در ارتقاء کيفيت آموزش و پرورش در مدرسه باشد. جوّ سالم و مطلوب مي¬تواند بر روابط حرفه¬اي دبیران اثر مثبت داشته باشد و ارتباط صميمانه و نزديکي بر اساس همکاري بين دبیران به وجود آورد. همچنين جوّ سازماني سالم و مطلوب، با روابط ميان فردي اصيل و درست آن احتمالا وضعيتي را پديد مي¬آورد که رهبري و مديريت حرفه¬اي مي¬تواند در آن موفقيت¬آميز باشد و دبیران خشنودتر، وظيفه¬شناس¬تر، باانگيزه¬تر و صبورتر باشند. در مقابل جوّ سازماني ناسالم و نامطلوب مي¬تواند محيطي سرشار از سوء¬ظن و دشمني را به وجود آورد که هرگونه مديريت مشارکتي و همکارانه را به شکست وامي¬دارد و مي¬تواند منشاء بروز واکنش¬هاي منفي دبیران باشد.
|
اهميت مطالعه جوّ سازماني مدرسه و رضايت شغلي دبیران تنها به اين دليل نيست که جوّ سازماني مدرسه ميتواند وسيلهاي براي افزايش اثر بخشي و کارآيي مدرسه باشد، بلکه دلايل انسان دوستانه و لزوم توجه به حقوق انساني دبیران، وجود جوّ سازماني سالم و مطلوب را در مدرسه ايجاب ميکند. دبیران حق دارند در محيط کار خود از احترام، اهميت، تعلق به گروه و مشارکت در فعاليتها برخوردار باشند. مديران مدارس نقشي عمده در شکل دادن به جوّ سازماني مدرسه دارند. در واقع جوّ سازماني مدرسه با رفتار مديران شکل مييابد و رفتار آنان بر رفتار دبیران و چگونگي ادراک و تصور دبیران از مدرسه اثر ميگذارد.
ميزان رضايت شغلي دبیران، با توجه به جوّ سازمانی مورد تجزيه و تحليل قرار گیرد و با عنايت به نتایج تحقیق عوامل موجود در جوّ سازماني را شناخته واثر بخشي آنها را براي ايجاد رضايت شغلي در دبیران مورد بررسي قرار دهيم. همچنین مديران مدارس ميتوانند با تکیه بر نتایج به دست آمده از این تحقیق، جوّ مدرسه خود را بهتر بشناسد و واکنشهاي نگرشي و عاطفي دبیران را دريابند و بررضايت شغلي مدارس خود بیافزایند و در صدد بهبود جوّ سازماني و کاهش يا رفع واکنش های منفي دبیران، نسبت به محيط کارشان برآيند.
جوّ سازماني: جوّ سازماني عبارت است از درک يا احساسي که کارکنان نسبت به جنبههاي عيني و محسوس سازمان يعني ساختار سازماني، سياستها، روشها، شيوههاي رهبري و روشهاي ارزشيابي بدست ميآورند(دسلر، 1990).
جوّ سازماني مدرسه: در اين تحقيق منظور از جوّ سازماني مدرسه عبارت است از مجموعه ويژگيهاي دروني که مدرسهاي را از مدرسه ديگر متمايز ساخته و رفتار کارگزاران و دبیران آن را تحت تأثير قرار ميدهد. هالپين وگرافت(1963) جوّ سازماني مدرسه را ناشي از روابط و کنشهاي متقابل«رهبري مدير مدرسه» و«تعامل معلمان» ميدانند(علاقهبند، 1377).
-روحيه گروهي[1]: به وضعيتي اشاره ميکند که در آن دبیران از لحاظ نيازهاي اجتماعي احساس رضايت و خشنودي کرده و در عين حال از انجام وظيفه و موفقيت در آن لذت ميبرند(همان منبع).
مزاحمت2: به وضعيتي اشاره ميکند که در آن دبیران احساس ميکنند که طرز اداره مدرسه، مشکلاتي براي آنها به وجود ميآورد، وظايف غير آموزشي تحميل شده به آنان سنگين بوده و به جاي تعديل کار، مانع و مزاحم انجام وظايف اصلي آنان ميشود(همان منبع).
نام فایل: | بررسی رابطه آموزگاران و جوّ سازمانی رضایت شغلی و دبیران |
دستهبندی: | مقالات پژوهشی |
تعداد دانلود: | |
حجم فایل: |
|
تعداد بازدید: | |
قیمت محصول: | |
تخفیف محصول: | |
تخفیف ویژه: |